Kotva
3D interaktivní prohlídka
Aktuality
Informace Tady nic není :-(
Pro studenty

 

 

 

 

 

 

Zřizovatel

 

 

 

 

 

 

Sponzoři

Mapa webu
A
A
A

Experimentování s funkčními závislostmi aneb kde všude je matematika

Vloženo: 11.10.2018 | Autor: Abrhamova | Zobrazeno: 1381x
Velká část žáků a studentů vidí matematiku jako něco nesrozumitelného nebo dokonce zbytečného. K čemu vlastně matematiku potřebujeme? Odpovědi jsme hledali spolu s paní Mgr. Aulíkovou a panem Mgr. Henzlem, kteří si přijeli za námi do školy o matematice povyprávět.

A tak jsme se nejprve dozvěděli, kdy a proč vůbec matematika vznikla - prý už v pravěku si lidé museli umět spočítat, kolik toho musí ulovit, aby se nasytila celá tlupa. Z toho jsme usoudili, že matematika vznikla nejdříve jako určitá nutnost a teprve později se začala rozvíjet i jako věda teoretická, tedy do dnešní podoby, kdy se občas učíme šílené vzorce a vlastně ani netušíme, co se za nimi skrývá.

Hlavním tématem ale byly matematické funkce. Ani jsme netušili, že je vlastně potkáváme běžně kolem sebe. Například při stavbě visutých mostů, které jsou zpevněné „prohnutým lanem“, má zmíněné lano tvar paraboly, což je v matematice grafické vyjádření kvadratické funkce. Z toho vyplývá, že funkce můžeme přímo vidět. Díky zapůjčeným počítačům jsme si mohli také zkusit nastavit obrázek mostu tak, aby parabola tvořila zpevňující lano, a přednáška tak byla obohacena i o praktickou zkušenost. Další grafické vyjádření matematické funkce se uplatňuje při rozpadu radioaktivních jader jako tzv. exponenciální funkce, s níž souvisí také pojem geometrická řada.

V další části přednášky jsme se dozvěděli, že funkce můžeme dokonce slyšet. Člověk slyší zvuk v rozmezí přibližně od 16 Hz do 20 kHz.  Zaměřili jsme se na horní hranici a vyzkoušeli si, při jaké frekvenci už zvuk neslyšíme. Někteří z nás se stali „hluchými“ už při 12kHz, ti sluchově nejzdatnější pak při 17,5kHz.

Na závěr přednášky jsme se dozvěděli o legendě, v níž sehrála roli exponenciální funkce a šachy, či spíše šachovnice.  Král chtěl odměnit učence za jakýsi jeho přínos, učenec nejprve odmítal, ale po naléhání si řekl o na pohled velmi skromnou odměnu: chtěl, aby mu král dal tolik zrnek obilí, kolik se nashromáždí, jestliže se na první políčko šachovnice položí jedno zrnko pšenice a na každé další pak dvojnásobek zrnek z políčka předešlého. Toto číslo jsme se pokoušeli vypočítat (264) a je tak ohromné, že i kdyby byla celá Země posetá pšenicí, trvalo by 10 let, než by král mohl svůj závazek splnit.

Matematická přednáška byla oživením výuky, byla zajímavě podaná a přiblížila nám využití matematických funkcí v běžném životě. Myslím, že výrazně přispěla k našemu přesvědčení, že matematika je důležitá nejen ve škole.

 

 

Autor: Tereza Jílková, studentka 8. AG

Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu.

Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.

Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.